10przykazan.com to polygamia.pl “bis”?
Jakiś czas temu napisałem, że dotychczas zaniedbany, porośnięty chwastami, wręcz porzucony serwis jakim był do niedawna 10przykazan.com przeszedł etap fejsliftingu. Poza odświeżoną szatą graficzną i dodaniem kilku, kilkunastu blogów – zmian nie było widać. Za to po kosmetyce 10p można zaobserwować, że częściej powiększa się lista blogów obserwowanych przez 10p – i bardzo dobrze.
Autorzy piszą, że 10przykazan.com to
idea stworzenia systemu społecznościowego, zrzeszającego najciekawsze, najlepsze, najbardziej poczytne blogi i strony domowe w polskim internecie. W końcu treść to podstawa.
I praktycznie można byłoby na tym poprzestać, bo czymże jest powyższe zdanie jak nie zgrabnie sformułowanym tekstem dla prasy w stylu KIM JESTEŚMY? 10przykazan stara się gromadzić wg subiektywnej oceny autorów serwisu najciekawsze blogi i strony domowe z krajowego podwórka. Ciekawie zatem wygląda sprawa owych stron domowych dodawanych do 10p. Nie zauważyłem żadnej “strony domowej”. Z drugiej strony, przecież blog też jest stroną domową. Dlaczegóż więc taki lapsus językowy? Ponadto w jaki sposób 10p ma zamiar gromadzić treści ze stron domowych? Skoro nie serwuję zawartości strony domowej kanałem RSS (w moim rozumieniu prywatna strona, np. fanatyka podkładek piwa, zbieracza grzybów, kolekcjonera hologramów, etc.) to mimo świetnych treści prezentowanych nie zostanie dodana do 10p. Nie spotkałem w internecie jakiejkolwiek strony domowej (nie potrafię sobie przypomnieć, żebym takową spotkał), która posiadałaby możliwość śledzenia zmian przez użytkownika za pomocą kanału RSS innej niż blog. Być może to niefortunne sformułowanie to furtka by bez jakichkolwiek “ale” przyjąć do grona 10p serwis polygamia.pl?
Czy polygamia.pl – serwis redagowany przez kilkanaście osób to w dalszym ciągu blog? Czy wystarczy oprzeć serwis www na platformie WordPress, by był on traktowany jako blog/strona domowa? A może autorzy 10p powinni rozważyć dodanie do serwisu treści serwowanych przez portal Gazeta.pl, gdyż obfitość kanałów tematycznych RSS udostępnianych przez portal jest naprawdę imponująca. Żarty, żartami, ale jaki jest sens dodawania do grona blogów vortalu, na którym dziennie pojawia się kilkanaście newsów? Uwadze umykają newsy z innych blogów, które niekoniecznie są dodane do obserwowanych, ale sporadycznie może na nich pojawić się coś godnego uwagi.
Suma summarum wychodzi na to, że czytnik RSS (np. Google Reader, FeedDemon) z indywidualnie dobranymi blogami jest znacznie lepszą lekturą niż serwis, który ma za cel skupianie ciekawych blogów. W zalewie artykułów z Polygamii (przyznam szczerze, że w ogóle mnie nie interesują) trudno wyłapać coś, co warte jest uwagi, gdyż czas publikacji zajawki wpisu na głównej stronie jest na tyle krótki, by nie móc go wyłapać. Przykładowo newsów z polygamia.pl na stronie głównej 6/10, na drugiej stronie podobnie. Póki co na usta ciśnie mi się stwierdzenie, że 10przykazan.com = polygamia.pl bis. ;-)
Oczywiście sposobem na to, by nie widzieć na stronie głównej 10p treści pojawiających się w serwisie polygamia.pl jest dodanie do obserwowanych wszystkich blogów poza wymienionym wcześniej, ale komu by się chciało tyle klikać? Poza tym kilka tygodni wcześniej próbowałem zalogować się na konto, nie pamiętałem jednak hasła. Mechanizm pozwalający ustalić nowe hasło niestety nie działał. Patrys, nbw – stawiajcie na jakość, a nie na ilość. “W końcu treść to podstawa.”

Ilość komentarzy: 20
» qvist
2008.03.28 - 15:31
popieram. free 10przykazan.com!
» Patrys
2008.03.28 - 15:48
Polygamia to blog tematyczny i to jeden z lepiej prowadzonych. Nie dyskryminujemy ludzi, którzy piszą jeden dobry post raz na pół roku, dlaczego mamy dyskryminować tych, którzy piszą pięć postów dziennie?
10p pozwala tworzyć własne kanały RSS i nikt nie zmusza was do czytania każdego bloga, z którego syndykujemy content.
» lemur
2008.03.28 - 15:53
“Suma summarum wychodzi na to, że czytnik RSS z indywidualnie dobranymi blogami jest znacznie lepszą lekturą niż serwis, który ma za cel skupianie ciekawych blogów.” – 100% racji. Z tego właśnie powodu ŻADEN z serwisów agregujących blogosferę mnie nie zadowala. Zazwyczaj dostaję po 2 razy te same treści (bo mam RSS bloga i jakiegoś 10p/blogfroga/cokolwiek).
Swoją drogą – chyba żaden z serwisów nie wpadł na to, aby listę “ulubionych blogów” wystawić użytkownikowi w OPML
» RAFi
2008.03.28 - 18:27
Patrys: gdzieś, nie pamiętam już gdzie, pisałeś żeby nie krytykować 10p tylko zwracać uwagę na to co można by poprawić. Moim zdaniem Polygamia i 10p nie mają razem po drodze. Zwracam uwagę dlaczego. A Ty mi, żebym sobie własny kanał RSS utworzył. Nie mam chęci, ani czasu żeby klikać we wszystkie blogi, po to by je dodać do mojego kanału z pominięciem Polygami.
Dodaj proszę do 10p kanały z Gazeta.pl. Równie ciekawy content, może i nawet ciekawszy niż polygamski. A to, że często będą pojawiać się nowe notki z portalu, no cóż …
Co do dyskryminacji, jak to ładnie ująłeś. Ja nazwałbym to lenistwem, albo też brakiem sensownych, przejrzystych zasad i reguł. Jaki jest sens dodania czy też trzymania bloga w zestawieniu, na którym nic się nie dzieje od miesięcy do serwisu, który ma chęć być najlepszym polskim agregatorem treści z blogów?
Przykładów jest wiele, jednym z nich jest chomiks.com – oficjalnie zamknięty przez autora. Łatwo zatem przewidzieć, że nowych notek nie przybędzie.
Chcesz uwag, pomysłów, a zachowujesz się jakby było zupełnie na odwrót. Wiesz wszystko najlepiej? Ok, ale na przyszłość nie tłumacz się poprzez apel o pomoc w ulepszaniu.
» RAFi
2008.03.28 - 18:29
p.s. http://www.wooky.webea.pl/ – Wookyonline. Ostatni wpis datowany na kwiecień 2006 roku. Co zatem czytelnikom 10p sugerować może taki stan rzeczy?
» Karol H.
2008.03.28 - 19:38
Swego czasu wielbiłem 10p. 10p miał swój mały ołtarzyk w czytniku RSS, do czasu kiedy na 10p pojawiła się polygamia… 10p straciło kolejnego usera, nie wytrzymałem przekopywania się przez setki polygamowych postów. Mam nadzieję, że jeszcze kiedyś wrócę do 10p, bo jak kocha to wróci – ale nie aby czytać polygamowy spam.
» tacka
2008.03.28 - 19:42
mnie ta sytuacja troche denerwuje, ponieważ mam ustawiony osobny feed dla polygamii i gdy ją przejże najczęsciej oznaczam caly folder 10p jako przeczytany (niechce mi sie pomiedzy newsami ktore czytalem szukac innych) :D
» Gringom
2008.03.28 - 22:02
Patrys sugeruje by stworzyć własny kanał RSS. No cóż, ma rację. Tyle że wydaje mi się, że głowny kanał RSS powinien właśnie zawierać same perełki – blogi aktualizowane systematycznie ale nie kilka razy w ciągu dnia, bo GReader zaczyna przypominać Twittera. Natomiast polygamia powinna być dostępna przy tworzeniu własnego kanału lub lepeiej – niech wpisy z niej trafiają raz, dwa razy dziennie do jednego, podsumowującego powiadomienia w RSS.
» aprii
2008.03.28 - 22:23
Dołączę się do narzekań przedmówców. Również denerwowały mnie newsy z polygami. Chciałem więc poszukać innego serwisu rodzaju 10p. Pomimo tego zmusiłem się do subskrypcji prawie wszystkich blogów bez tego jednego. Może warto pomyśleć nad jakimś ograniczeniem przy dodawaniu blogów do 10p, np. kryterium mogłoby być częstość dodawania notek. Jeśli jakiś blog wyróżniałby się pod tym względem generując za dużą ilość nagłówków w RSSie to byłby usuwany z listy 10p. Albo też drugie rozwiązanie trochę mniej drastyczne – blog taki byłby przeniesiony do dodatkowego kanału RSS, gdzie byłyby wszystkie blogi, a w podstawowym kanale RSS byłyby tylko blogi z liczbą notek nie większą niż średnia częstość dodawania notek na innych blogów.
» Fluxid
2008.03.28 - 23:57
Ja sobie utworzyłem osobny kanał RSS 10p, i czasem zaglądam na listę nowych blogów. Zupełnie mnie to zadowala.
Kiedyś narzekałem na to że 2up publikuje za dużo (w okresie gdy 10p było “wybrakowane”. 2up zwyczajnie omijałem), ale gdy weszła nowa wersja, to właśnie z powodu polygamii spersonalizowałem kanał…
» chwed
2008.03.29 - 12:47
mam rss 10przykazan na netvibes i od kiedy szerzy się tam polygamia to szczerze mówiąc przestałem tam zaglądać
» Franko
2008.03.29 - 14:17
To ja się przyłącze do szlochów: tak jak lubię czasem w coś pograć, poczytać o grach, tak mnie polygamia po prostu wkurwia. Łączę się więc w bólu. :/
» Obee
2008.03.30 - 12:51
Taa, sure.
10p powinno ustalic maksymalna ilosc postow na dodawanym blogu dziennie, bo Rafiemu sie nie chce czytac.
Rozumiem, ze zgodnie z pokretna logika, gdyby autor byl jeden i dodawal 10 postow dziennie (teoretycznie mozliwe), to jego blog nie jest blogiem? Omg ~~
Btw czy to specjalnie obrazek w lewym gornym rogu bloga zaslania top nawet w 1280px szerokosci? I czy specjalnie wstawiles swoje zdjecie w stylu “dopiero-ucze-sie-korzystac-z-masek”? :/
» RAFi
2008.03.30 - 22:51
Rozumiem, że skoro czasy grupowego ogólnopolskiego najazdu na kaczory się skończyły można już przestać na tym blogu pisać komentarze przesiąknięte wazeliną i zacząć przypierdalać się o przecinek, kropkę, czy nieuczesaną fryzurę w fotce w topie. 4 akapity i z każdego kipi cynizm i nienawiść. Gratuluję Pawle.
» Obee
2008.03.31 - 11:39
Tak Rafale, mimo, że często zgadzam się z tym co piszesz, to w tym (i wielu innych przypadkach) gadasz od rzeczy.
Napisałeś długi wpis na temat tego, że blog nie jest blogiem kiedy jest zbyt często aktualizowany, a do tego wszystko to wina 10p – a powód całej afery jest taki, że nie masz ochoty czytać tekstów z polygamii. E?
Co do akapitów 3 i 4 – wierzę, że ktoś, kto występuje jako zawodowy grafik, ocenia innych (liczne krytyki starych bloczków Gazety) powinien sam trzymać poziom. Tymczasem wstawiłeś narożnik zasłaniający top i rozpikselizowane na granicach foto.
Przyjmij czasem konstruktywną krytykę i odpowiedz na nią po ludzku, a nie “jestem-fajny-a-ty-głupi” stajl :]
» RAFi
2008.03.31 - 13:18
Czytać ze zrozmieniem to nie bardzo potrafisz.
» Pasio
2008.03.31 - 20:06
Moim zdaniem 10p powinni coś zrobić z tymi “co10minutowymi” notkami na ich głównej stronie. Czytanie na 10przykazan.pl wpisów z jednego bloga mija się z celem tego portalu. Powinni ograniczyć wyświetlanie się w dniu nie więcej niż jednego wpisu z danej strony- tak ja bym to rozwiązał.
Ewentualnie na górze duży baner “http://polygamia.pl/ – tam to samo” :)
» antyweb
2008.04.02 - 16:40
@Pasio -świetny pomysł – ja myślę, żeby raz na tydzień była jedna notka z bloga – wtedy będzie dopiero przejrzyście …
» Polygamia out! - ferrante.pl
2008.04.21 - 17:57
[...] A już trochę poważniej – mam dość, kiedy zaglądając do mojego ulubionego agregatora, muszę przekopywać się przez tonę spamu z Polygamii. Podpisuję się pod opinią RAFiego. Polygamia to nie blog, to vortal tematyczny, używający do publikowania WordPressa. Tego typu serwisy powinny szukać innych, alternatywnych metod promowania, gdyż w ten sposób zabijają inną, niszową i wartościową treść, która na 10przykazan pojawiała się bardzo często, a teraz ginie pod natłokiem pierdół o Wii i Xboxie. [...]
» Jedno z pierwszych przejęć blogów w Polsce, czyli Polygamia w Agorze - Webstop.pl
2008.07.22 - 18:08
[...] Można polemizować, czy Polygamia to jeszcze blog, bo to przecież serwis bardzo profesjonalny i bogaty w treści. Dziesięciu autorów publikuje na nim kilkadziesiąt artykułów dziennie. Ale na podobnej zasadzie można polemizować nad serwisami typu TechCrunch, Engadget, czy setkami innych, przy których również pracują wieloosobowe zespoły na pełny etat. Są teksty? Są poukładane w strumieniu chronologicznym? Są komentarze? Są wyraziście zaprezentowani autorzy? Są własne opinie autorów odróżniające witrynę od typowo informacyjnych serwisów portalowych? Wszystko jest, więc mamy bloga. Może upraszczam, ale sam fakt, że do projektu ktoś podszedł profesjonalnie i z zaangażowaniem, nie sprawia, że trzeba mu odebrać prawo do nazywania się blogiem (czy Polygamia to w dalszym ciągu blog?). Cenimy serwis i zachowamy jego unikalny newsowy charakter, uznany przez ekspertów, docierający do zaawansowanych graczy. Paweł Wujec, dyrektor serwisów wertykalnych Agory [...]