Ja, RAFi – o mnie i o was

AIDS – kampanie uświadamiające

O HIV i AIDS w Polsce znowu zrobiło się głośniej za sprawą afrykańskiego Don Juana. W związku z tym popełniłem już dwa wpisy, a ten będzie trzeci.

Osoby dorosłe doskonale wiedzą o tym, że młodzi uprawiają seks. Tego się nie zmieni i nie zlikwiduje. Należy zatem uświadamiać co za sobą niesie frywolna igraszka. Ale zagrożeniem jednak są te osoby, które udają, że seks wśród nastolatków, często nieletnich nie ma miejsca. Przymykając oczy w pewien sposób stają się współwinnymi ciąż wśród nieletnich (dzieci mają dzieci) lub chorób roznoszonych drogą płciową. Zamiast udawać i zamykać oczy powinni dążyć do tego, by młodzi mieli świadomość również zagrożeń wynikających z uprawiania seksu “bez bezpieczników”. Tym bardziej powinni być za ogólnodostępnymi, także refundowanymi środkami antykoncepcyjnymi.

Patrząc jednak na polską kampanię pt. ABC zapobiegania AIDS, o której pisałem prawie rok temu można pomyśleć, że zrobiona była przez idiotów dla idiotów. Klockami w ludzi?

Postanowiłem zatem przyjrzeć się jak wyglądają kampanie za granicami naszego kraju. I tak w komentarzu do “Białe chłopaki też mają długie pałki” znalazłem link zwrotny z bloga Yarpena, a tam całkiem udaną animację emitowaną we Francji, która ma na celu dotarcie przede wszystkim do młodych osób i nakłanianie ich do zabezpieczania się. Yarpen nie pokazał drugiej animacji z tej serii, której bohaterami są homoseksualiści. Te dwie oraz kilka, które wybrałem przeszukując YouTube do obejrzenia poniżej.

French HIV/AIDS prevention campaign – hetero


 

French HIV/AIDS prevention campaign – gays


 

Safe Sex


 

The Joy of Non Sex
Przezabawne wideo utrzymane w konwencji lat ’70.


 

Shot
Bardzo wymowny 30-to sekundowy klip MTV.


 

Na koniec 6 sekund – komentarz zbędny.

Ilość komentarzy: 41

» joszko

2007.01.18 - 19:10

Filmiki niezłe. Pierwsze zabawne, pozostałe dają do myślenia…

» Yarpen

2007.01.18 - 19:25

Wow – RAFi – ja nie wiedziałem nawet, że są kolejne “odcinki” z tej serii, ale przyznam, że genialne ;) … Sądzę, że dociera to do ludzi trochę lepiej, niż to nasze “ABC” – tę akcję miałem na myśli w swoim wpisie, ale zapomniałem nazwy. Jak widać Polska ciągle boi się podejść do tematu seksualności z dystansem i jeszcze przez wielę lat będfziemy skazani na takie cuda w stylu tego “ABC”.

» Taiffun

2007.01.18 - 19:37

6 sekund zdecydowanie najmocniejsze. Tylko czy każdy zrozumie? ;/
Shot też godny polecenia.
Drugiego i trzeciego filmu nie załapałem.
Pierwszy – z wyobraźnią, plastycznie, ładnie, ciekawie. :)

» MuKuL

2007.01.18 - 19:49

1 – w dechę, ale trochę za długa
2 – hehe śmieszna, ale j/w za długa
3 – do mnie zupełnie nie trafia… więcej pornografii niż uświadomienia
4 – trochę dziwna acz przyciąga uwagę
5 – po prostu świetna i chyba najlepsza
6 – to samo co 5, pokazuje ludzkie cierpienie od innej strony – świetna po prostu

Dla mnie kampania AIDS powinna być drastyczna lub humorystyczna ponieważ co innego trafia do każdego. Powinny być też krótkie i dawać do myślenia. To jest moje zdanie.

» Martysia

2007.01.18 - 20:17

wow! jestem pod wrażeniem… zwłaszcza 5 i 6 daje bardzo dużo do myślenia. Mam 20 lat i uważam że do ludzi w moim wieku tylko takie kampanie walki z AIDS naprawdę docierają. Na pewno na długo je zapamiętam….

» Qatrykowe boje » Blog Archive » Złoty strzał.

2007.01.18 - 20:22

[...] U Rafiego dobry tekst i ciekawe filmiki. Coby skończyć temat głupoty jeden z filmików: [...]

» misiekf'blog

2007.01.18 - 22:14

Dlaczego?…

Dlaczego u nas nie mogą być takie reklamy jak w innych krajach EU?
Trafiające w samo sedno, pokazujące najprościej i jak najbardziej przejrzyście…
Kampania przeciwko AIDS w innych krajach Europy, którą prezentuje Rafi na swym blogu.
War[…..

» Razer

2007.01.18 - 22:37

Problem w tym, że wiele idiotek nie jest w stanie wymusić na facecie założenia kondoma. A to jednak podstawa zapobiegania HIV.

» Kasia

2007.01.18 - 23:06

nieźle dobrana muzyka, ale jednak coś ta słodko w niektórych – szczególnie w kreskówkach… ostatnie dwa robią wrażenie to fakt.

» Yarpen

2007.01.18 - 23:08

@Razer: A czy to takie trudne?? Powiedzieć “NIE!!”?? Albo z gumką, albo wcale i po problemie. Może jej nie zgwałci. Jakieś głupie to wytłumaczenie. Rozumiem – w stałym związku, z pigułkami, znając przeszłość partnera, ale tak jednorazowo, z byle kim, byle jak i byle gdzie??

» dEF

2007.01.19 - 00:15

Swietny wpis. Pozwolilem sobie dodac na wykopie. Mam nadzieje, ze nie masz nic przeciwko.

» RAFi

2007.01.19 - 00:28

dEF:
Nie mam nic przeciwko. Klipy interesujące, warte obejrzenia. Może poprzez wirusowe propagowanie takich spotów ktoś kiedyś pomyśli?

» dEF

2007.01.19 - 02:00

Moze… i oby…
osobiscie uwazam, ze potrzebna jest przede wszystkim edukacja dzieciakow(*). Jezeli nie mowi sie o antykoncepcji dostatecznie wczesnie to takie filmiki, mimo iz rzeczywiscie przemawiajace do wyobrazni na niewiele sie zdadza.

Nie ukrywajmy, pod wplywem alkoholu, uroku drugiej osoby itp. ostatnia rzecza o ktorej sie pamieta to tego typu filmiki, a co gorsza w wielu przypadkach rowniez zabezpieczenie. Wazna jest edukacja u podstaw, tak, zeby ludzi mieli to zakodowane w glowach. Przypadkowa przygoda = prezerwatywa.

Niby jak ludzie maja o tym pamietac, jak w niewielu domach temat seksu jest poruszany, a jezeli jest poruszany to w marginalny sposob. W szkole tez oczywiscie sie uczniow nie edukuje, bo to by ich moglo demoralizowac oO…
Skoro wiec na okolo panuje ogolna olewka tematu, to tak tez sie potem dzieje w sytuacjach intymnych. “zabezpieczenie? olac, jakos to bedzie”…

—–
(*) oczywiscie bez przesady, pierwszoklasitom w podstawowce mozna odpuscic ;) Ale gimnazjum juz jak najbardziej.

» Karolina

2007.01.19 - 08:51

A przepraszam, czy w tym pierwszym czarny chlopak nie mial przypadkiem baaardzo dlugiej palki? ;) To juz wiemy, czemu nie moznaby puscic tego w Polsce..

» Blog Yarpena

2007.01.19 - 10:03

O długich pałkach i ludzkiej głupocie……

Generalnie temat chciałem przemilczeć, sądząc że lepiej nie ryzykować krytykowania jakiegokolwiek Afroamerykanina, bo zaraz podniosą się oburzone krzyki o rasizmie, tudzież “zakochanych w sobie białasach”, itd.
RAFi jako pierwszy…

» Yarpen

2007.01.19 - 10:09

@dEF: Święta racja. “Jakoś to będzie…” A potem 34 ciężarne w podstawówkach…

» Blargh

2007.01.19 - 15:16

Wszyscy tutaj komentują z milczącym założeniem, że te zachodnie kampanie są niezwykle skuteczne A tymczasem – g.. prawda. Polska ma ok. 200 nosicieli na 1 mln mieszkańców, a Niemcy – 3x więcej. W Polsce dominują zakażenia przez igłę (57%), w Niemczech – homoseksualne (70%). I tak dalej i tak dalej. Więc może filmiki fajne, ale skuteczność – zerowa.

» RAFi

2007.01.19 - 15:25

Blargh:
Na jakie wyniki się powołujesz? Podaj linka z chęcią poczytam.

p.s. pozwoliłem sobie _odtłuścić_ cały komentarz z pogrubienia.

» Blargh

2007.01.19 - 15:42

Niemcy – Robert Koch Institut (2005), Polska – Państwowy Zakład Higieny (2004). A także coroczne raporty EuroHIV, z których wynika że epidemia w Europie Zachodniej nadal ma się w najlepsze i jej dynamika jest większa niż w Polsce. Sporo linków jest tutaj: http://castaneda.salon24.pl/

» dominik

2007.01.19 - 17:26

A mnie się wydaje, że takie kampanie czy to w polsce czy gdzie indziej na świecie są mało skuteczne! Na codzień do nas docierają, ale kiedy indziej już nie. Mysle, że do zarażeń dochodzi w sytuacjach nie dokońca “trzeźwych”. Mam na myśli róznego rodzaju “imprezki” kiedy to ludzie zapominają z wiadomych powodów o zagrożeniu.

» Blog.Mediafun.pl » Blog Archive » Akogo? czyli jak powstaje kampania społeczna

2007.01.19 - 22:55

[...] Dzisiaj (po krótkiej przerwie) naprawdę smakowity kąsek, z cyklu „na planie”. Będzie trochę o kampaniach społecznych, przy okazji RAFi pokazał kilka świetnych, zagranicznych przykładów reklam uświadamiających zagrożenie HIV. [...]

» Budyń

2007.01.20 - 00:53

Z tą refundację to lekka przesada… jeżeli kogoś na prezerwatywy nie stać, to znaczy że do uprawiania seksu po prostu nie dorósł, niezależnie od wieku. A refundacja to tylko pole dla nadużyć – bo kto wie, skorzysta bez, a kto nie wie – nawet za darmo, dopłatą i pod przymusem sprawę zignoruje z wiadomym efektem… mechanizmy w społeczeństwie są, tylko ich egzekwowanie kuleje.

» RAFi

2007.01.20 - 01:19

Budyń:
Pisząc o darmowym rozdawaniu prezerwatyw miałem na myśli nastolatków, dla nich powinno to być dostępne za free. Tak jak pigułki antykoncepcyjne (z przepisu lekarza).

Pisząc o refundowaniu tychże pigułek miałem na myśli partycypowanie Państwa w kosztach. Idę do apteki, realizuję receptę, a tam Pani śpiewa: 48,00. I tak co miesiąc. Fajnie?

» Karolina

2007.01.20 - 09:29

To co to za pigulki? Moje, niby najnowoczesniejsze, kosztowaly 33 zeta (i to w Wawie). Co i tak jest niezla suma, przyznaje :/ Tyle samo kosztuja w Niemczech.

» Yarpen

2007.01.20 - 12:29

@RAFi, Karolina:

Z tymi pigułkami to też tak nie do końca. Część – kilka rodzajów jest w Polsce refundowanych, gdyż poza działaniem antykoncepcyjnym mają korzystny wpływ na endometrium, jajniki, etcetera. Przykłady?? Stediril, Rigevidon, Microgynon – koszt?? W dyszce się zamkniesz. Poza tym środki zawierające gestageny III generacji (Logest, Harmonet, etc. – generalnie te dużo droższe) są niemalże nieużywane w zachodnich krajach, gdyż powodują dużo więcej poważnych skutków ubocznych, od środków zawierających gestagen II gen.

Tyle, że zaciemniony naród polski ciągle uważa, że jeśli jest jedna trzecia hormonów mniej, tzn. że mniej szkodzą… Tyle, że gestagen II generacji (lewonorgestrel) mimo iż jest go w tabletce więcej niż np. gestaden’u o wiele mniej rujnuje organizm kobiety.

No tyle, że pigułki trzeciej generacji dobrze wpływają na cerę i nie powodują tycia – śmiechu warte – tylko nie wiem czy to ewentualny wzrost wagi jest najważniejsza w tym przypadku.

Sorki – nie jestem największym specjalistom w tej kwestii, ale kiedyś naprawdę prześwietlałem ten temat dość dokładnie. Jeśli nie mam w którymś miejscu racji, to proszę mnie poprawić.

» Yarpen

2007.01.20 - 12:30

PS. RAFi – sorry, ale miałem tam wszędzie błedy w linku do siebie – poprawisz?? ;) i sorry, że Ci bloga “spamuje” – z góry dzięki ;)

» Budyń

2007.01.20 - 12:50

@Rafi Rafi: no i dobrze, będą rozdawane. I co to zmieni ? NIC. Bo w rmach buntu albo nie będą korzystać, albo nie będą potrafić, albo uznają że to już rozwiązuje wszelkie możliwe problemy. Pomysł wg. mnie całkowicie bez sensu i taki “listek figowy” za pomocą którego można by udać rozwiązanie problemu. Powtarzam : jeżeli dla kogoś za drogo – zostaje własny nadgarstek. “Kto nie ma miedzi ten w domu siedzi”.
Refundacja farmaceutyków (różnego przeznaczania) prowadzi wyłącznie do wzrostu ich cen, wzrostu wydatków, a tym samym obciążeń podatkowych. Edukacja edukacją – to oczywiste. Ale refundacja to ekstrawagancja, w dodatku zbędne, i oduczająca myślenia i odpowiedzialności. Zresztą, jakby się zastanowić to “wychowanie do życia w rodzinie” też byłoby zbędne. Cała biologia homo sapiens, cykl rozrodu i dojrzewania, choroby przenoszone drogą płciową itp u mnie przynajmniej były omawiane na lekcjach biologii.
Aspekty społeczne – na WOS. I co na tych zajęciach ma być ? Kamasutra ? Ale to bardzo polskie – jest problem, to trzeba utworzyć kolejne etaty/fundację/ministerstwo/stanowsiko/ aby prowizorycznie łatały braki produkowane przez poprzedników, zamiast naprawić sprawę u źródła. Zresztą – już widzę te ogłoszenia “studentka udzieli korepetycji z WdŻwR, tano :) “.

W omawianym przypadku (swoją drogą – ciekawe, jak udowodnią, że złapały właśnie od niego) powinno się skończyć dożywociem, albo lepiej czapą, ew. samosądem.

» Karolina

2007.01.20 - 18:57

@Yarpen: Wiesz, bralam kiedys Rigevidon i masz racje, kosztowal chyba z 7 zeta. Ale przytylam po nim 5 kg i tylam dalej. Po prostu musialam zmienic pigulki. W sytuacji, kiedy wszystkie jak jeden maz wywoluja skutki uboczne, jednak wazniejsze jest dla mnie to, ze niektore dobrze wplywaja na cere i nie powoduja tycia. A poniewaz mieszkam obecnie w jednym z zachodnich krajow, z checia rozejrze sie, co sie tutaj faktycznie przepisuje.

Natomiast co do rozdawania gumek, to tutaj nie tylko nastolatkom daje sie je za darmo – na mojej uczelni byl dzien AIDS, mozna bylo wziac tyle prezerwatyw, ile sie chcialo, do tego rozdawane byly plakaty, ulotki informacyjne i takie z adresami poradni i miejsc, gdzie za darmo mozna sie zbadac, rowniez pod katem chorob wenerycznych, itd. Swietna sprawa.

» soon

2007.01.20 - 21:29

Moim zdaniem najlepsze jest Shot, daje dużo do myślenia

» Yarpen

2007.01.20 - 22:08

@Karolina: No odnośnie rigevidonu to widać Twój organizm źle go tolerował – My sobie chwalimy ;) … A waga faktycznie lekko podskoczyła, ale chwilę potem wróciła do normy – przy 3 opakowaniu gdzieś ;) …

A co do rozdawania gumek… Jak ktoś będzie chciał jej użyć, to ją kupi – nie czarujmy się, że koszty są aż takie straszne. A jak ktoś “woli bez”, to choćbyś mu do nich dopłacał to i tak nie użyje ich i tyle…

» RAFi

2007.01.20 - 22:53

A co do rozdawania gumek… Jak ktoś będzie chciał jej użyć, to ją kupi

Yarpen:
Jedną? To słaby zawodnik jakiś. ;) Ja wiem jedno, jeśli miałbym używać gumek, to bym zbankrutował. ;)

» Yarpen

2007.01.21 - 09:33

@RAFi: No jasne, że nie do jednej… Zbankrutowałbyś i racja… Ale przy naprawdę dużej częstotliwości pozostają pigułki… ;) I bankructwo Ci nie grozi… ;) No i pigułki nie pękają xD …

» Karolina

2007.01.21 - 18:29

@RAFi: Pewnie, lepiej niech sie dziewczyna truje ;)

» Yarpen

2007.01.21 - 18:57

@Karolina: Nie wiem czy tak truje – na upartego to antybiotyki też trują… Pigułki mają poza działaniem antykoncepcyjnym swoje niezaprzeczalne plusy jak i minusy dla kobiety – no coś za coś…

» Karolina

2007.01.22 - 07:00

@RAFi: a, to przepraszam. Zasugerowalam sie tymi 48 zlotymi, ktorych cos nie moge przebolec ;)
@Yarpen: tylko ze antybiotykow nikt nie bierze non-stop ;) Plusy – naturalnie, a minusy musimy znosic glownie dla Waszej wygody ;) Ciekawe, ilu facetow zaczeloby brac pigulki, gdyby wreszcie powstaly te dla nich..

» Yarpen

2007.01.22 - 10:18

@Karolina: Dla mojej wygody?? A to wiesz, ja od zawsze żyłem w przekonaniu, że współżycie to sprawa dwojga osób… Więc w moim mniemaniu zabezpieczanie się to kwestia nas obojga… Dla wygody… W sensie, że kondom nie truje, czy jak?? Ale kondomy mają taką dziwną przypadłość, że zdarza im się pękać, a jeśli obojgu partnerom zależy na “nie-maniu” dzieci, to pigułki są chyba dla naszej wspólnej wygody i spokoju…

» Karolina

2007.01.22 - 17:13

@Yarpen: w sensie wygody uzytkowania i przyjemnosci / doznan. Li tylko to mialam na mysli.

» » Polska nie ma monopolu na ludzką głupotę… - O HIV i AIDS po raz drugi.Blog Yarpena

2007.01.25 - 22:46

[...] I wracam do tematu – ponownie… Ciekawe co na to RAFi… Jak tak dalej pójdzie to HIV/AIDS i głupota ludzka dostaną własną kategorię na moim blogu. Ale do rzeczy… [...]

» Parallel world » HIV co sześć sekund

2007.01.29 - 15:43

[...] więcej filmików u RAFi’ego [...]

Dodaj komentarz:

Zanim skomentujesz, zapoznaj się z regulaminem dodawania komentarzy.

Możesz skorzystać z następujących tagów XHTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong> .