Ja, RAFi – o mnie i o was

“Fallen Art” czyli “Upadła Sztuka”


Fallen Art

Tomek Bagiński wracając ze swoją “Katedrą” na tarczy znów bije się o statuetkę, tym razem próbuje sięgnąć po statuetkę Brytyjskiej Akademii Filmowej poprzez “Sztukę Spadania”. Fajnie, że chłopaka widać i nieco o nim słychać, dzięki temu np. miał okazję zrobić całkiem udaną czołówkę do Panoramy.

Skupiając się nad wcześniej wspomnianymi produkcjami, można postawić tezę, że w Polsce to może jest to ekstraklasa, natomiast na zachodzie, produkcje Bagińskiego na tle im podobnych wypadają bardzo blado. Czymże jest przenudna “Katedra” z kiepską fabułą oraz zerowym przesłaniem w porównaniu do przezabawnego którkometrażowca “The Chubbchubbs”, z którym “Katedra” Bagińskiego przegrała Oskara? Zresztą zasłużenie, gdyż wystarczy obejrzeć Czabczabsów, by wyrobić sobie podobne, jak nie takie samo, zdanie.

“Sztuka Spadania” nie przemawia do mnie w żaden sposób. Uważam, że jest porównywalnie słaba, co “Katedra”. I gdy przeszło rok temu oglądałem tego “szorta” pierwsze, co rzuciło mi się na myśl, to brak nowatorstwa, przesłania, próby zainteresowania widza. Wszystko jest ponure tak, jak ponure były krótkie animki serwowane dzieciaczkom w TVP w latach ’80-’90, kiedy to prym wiodła WFA w Bielsku Białej.

Niemniej jednak, biję brawo Tomkowi za to, co robi. W Polsce jest jednym z lepszych animatorów 3d. Szkoda, że porównywalnie do zachodu wygląda to tak, jak Orange Ekstraklasa na tle Premier League.

Ilość komentarzy: 20

» mattek

2006.01.19 - 22:02

dla kazdego cos milego. dla mnie Chubbchubbs bylo pocieszne i smieszne, ot taka rozrywkowa animowanka w bardzo dobrym wykonaniu. natomiast FallenArt dalo przynajmniej do myslenia. i wlasnie za pomysl daje FA mojego osobistego maxa. w dodatku ten klimat… nie wiem czemu ale skojarzyl mi sie z Pamietnikiem znalezionym w wannie Lema. przynajmniej w takim klimacie sobie ta ksiazke wizualizowalem.

co do Katedry… wybitnie nie oskarowa, ale mi tez weszla. ale dobrze, ze startowal, przynajmniej troche szumu sie wokol Tomka zrobilo.

» YaaL

2006.01.20 - 01:26

Oj, Rafi Rafi…
Nie rozumiesz Sztuki (:

» krzychu

2006.01.20 - 12:01

No cóż – co do ostatniego zdania: masz rację – stać nas obecnie tylko na to. Ale dobre i to!
Natomiast – ‘Katedra’ pozbawiona przesłania? :-o
Pojechałeś po brzytwie … ale można to naprawić: w wolnej chwili sięgnij po książkę A.Saint-Exupery ‘Twierdza’. Bardzo pomaga odszukać przesłanie ‘Katedry’ … serio.

» RAFi

2006.01.20 - 14:31

Produkowanie animacji z przesłaniem w oparciu o książkę, nie ukrywam, że mi bliżej nieznaną, dobre jest dla grupki osób, a nie dla oskarowego jury. Niemniej jednak, dziwna sprawa robić animację krótkometrażową zamykając sobie tym samym grono potencjalnych odbiorców, którzy zrozumieją przekaz. Smutne to nasze “kino ambitne”, ale pewnie tak, jak YaaL napisała – nie rozumiem Sztuki.

» YaaL

2006.01.20 - 15:30

krzychu, żadna “Twierdza”, tylko opowiadanie Jacka Dukaja o tytule, surprise surprise, “Katedra”.

RAFi: czy dziwna sprawa? OIDP Baggins “Katedrę” robił przede wszystkim dla zademonstrowania swoich umiejętności i możliwości technicznych, a przesłanie było odrobinkę “przy okazji” (które swoją drogą wcale nie jest aż tak ukryte).

Druga rzecz: IMO brakiem nowatorstwa byłoby robienie kolejnej śmiesznej, tęczowo-błyskającej animacyjki bez przesłania. Według ciebie jak coś nie powoduje rechotu u przeciętnego oglądacza oper mydlanych, to nie jest nic warte?

Bez urazy, ale nie ma przepisu, że masz wszystko rozumieć. Ja na przykład absolutnie nie potrafię zrozumieć, co takiego śmiesznego jest w hasełku “kopytko”, i jakoś z tym żyję; ba – nie czuję się z tego powodu gorsza. Dla mnie “przezabawność” nie jest jedynym kryterium oceniania.

» CoSTa

2006.01.20 - 16:41

ojć rafi, co jak co ale fallen art ma conieco do powiedzenia. zarówno wizualnie jak i emocjonalnie przekaz jest skomasowany, treściwy i walący obuchem. bardzo gładko mi ta animka wchodzi co nie znaczy, że łatwo wychodzi. pomiędzy wejściem a wyjściem trochę po zwojach buszuje i nieco neuronów rusza. a to znak, że coś tam jest. imo rzecz znacznie ciekawsza od wizualnie powalającej katedry, której zabrakło jakiejś iskry, by przekonać do siebie widza. fallen art to ma. oj, może powalczyć ta animka na różnych festiwalach. i niech wywwalcz co się da. tomkowi z całego serca tego życzę.

» J.

2006.01.20 - 18:29

YaaL oczywiście, że można produkować animki, filmy i co tylko się chce w oparciu o książki, jednak w takiej sytuacji powinno to być wykonane tak by każdy, a nie tylko czytelnik źródła naszego natchnienia, mógł pojąć o co nam chodzi. Osobiście bardzo często mi się zdarzyło sięgnąć po książkę, gdyż zachęcił mnie do tego film czy sztuka, jednak nigdy nie zdarzyło mi sie sięgnąć po książkę, ponieważ “zachęcił” mnie film mało jasnym przekazem.
Swoją drogą wątpię w to czy “Katedra” Bagińskiego sprawiła, że opowiadaniu Jacka Dukaja wzrosła znacznie poczytność..

» krzychu

2006.01.20 - 20:52

@YaaL
Wiem, że inspiracja była inna, ale ja chciałem pokazać jaki sens można nadać ‘Katedrze’ z innej – konfesyjnej perspektywy. Celowo podałem książkę Exupere’go

» ramzes

2006.01.20 - 22:18

Ale pojechali po Tobie RAFi moi przedmowcy :)
Po czesci zgodze sie z Toba, czesciowo jednak z nimi (tak zachowawczo, najbezpieczniej ;) )
Katedra jak dla mnie nie ma przeslania. Jak juz ktos wyzej napisal to przede wszystkim zajawka pokazujaca warsztat autora. Filmik zostal zrobiony chyba wkrotce po tym jak do Maxa wprowadzono modyfikacje polegajace wlasnie na budowaniu sie obiektow po sciezce. Tez sie ta funkcja podniecalem, aczkolwiek nie zglebilem jej nigdy tak perfekcyjnie jak T.B.
Przy okazji autor pokazal tez kilka innych ciekawych pluginow / modyfikatorow itp w Maxie.
Tak wiec, jak dla mnie jest to zwykla popisowka – zwykla w sensie tego, ze to nic ponad to, jednak z drugiej strony facet ma sie czym popisywac i czapa z glowy przed nim z mojej strony.
Sztuka spadania – IMO ma bardzo wyrazne przeslanie, dobitne – rowniez podepre sie cytatem jednego z przedmowcow: “jakby obuchem wleb walnac”..czy jakos tak. Porowanianie jest idealne.

» RAFi

2006.01.21 - 02:21

“Sam się napadł, niech sam się broni.”

Nie uważam, by wyrażanie przez kogoś swojego zdania było równoznaczne z pojechaniem. YaaL zauważyła głęboki przekaz, CoSTa zachwycony jest grafiką, Krzysiek również widzi przesłanie.

Mnie osobiście takie manifestowanie i ukryta misja w animacji, a także średni przekaz, a co za nim idzie marny odbiór, nie ruszają. Jeśli kogoś to poruszyło to ok.

Jedno jest pewne, Tomek Bagiński poszpanował warsztatem i umiejętnościami, dla mnie jest gość, a przecież nie muszą mi się podobać merytorycznie jego produkcje, pokazuje umiejętności i za to mu biję brawo.

O’le.

» geez

2006.01.21 - 23:12

“Fajnie, że chłopaka widać i nieco o nim słychać, dzięki temu np. miał okazję zrobić całkiem udaną czołówkę do Panoramy.”

Nie wnikając w to czy podobają Ci się, czy nie podobają filmy nominowane do nagród, pisanie w ten pobłażliwy i cyniczny sposób o fachowcach klasy Platige Image (czyli twórców tych filmów) świadczy źle głównie o Tobie. Gdybyś trochę głębiej się zainteresował tematem to dowiedziałbyś się, że są jednymi z lepszych fachowców na świecie, a oprócz kilkusekundowej i marnej czołówki Panoramy mają na swoim koncie dziesiątki doskonałych realizacji. Metafora dotycząca lig piłkarskich jest zupełnie nietrafiona.

Gdybyś czasem tą swoją frustrację i krytykę skierował w stronę swoich własnych “dzieł”, które prezentujesz na blogu to wyszłoby to zarówno Tobie, jak i właścicielom tych podwórkowych firemek dla których pracujesz na dobre.

» RAFi

2006.01.21 - 23:24

Przykro mi, że nic mądrego prócz personalnego ataku na moją osobę nie wnosisz. Szkoda, że wstydzisz się również podać prawdziwych danych, ale cóż to, widocznie kiedyś nie spodobało mi się coś Twojego i do dziś tkwiło to w Tobie. Gratuluję.

Co do Platige Image, nie zgodzę się, że należą do światowej czołówki, może wg Twoich niewyszukanych i mało wymagających kryteriów postrzegania średniej klasy produkcji jest na Twojej skali maksem, dla mnie niestety czymś, co nie wciska w fotel. Cheers.

» "mało wymagające kryteria" - klasyk

2006.01.21 - 23:40

To nie jest personalny atak na Ciebie tylko zwrócenie uwagi na sposób w jaki odnosisz się do ludzi pracujących, bądź co bądź, w tej samej branży, a od których dzielą Cię (mnie zresztą też) lata świetlne w zakresie umiejętności.

Nie mam żadnych osobistych urazów, ani też nie jestem związany z PI – po prostu jak czytam takie hasła, to coś się we mnie burzy i stąd mój komentarz. “Prawdziwe dane” nie mają tutaj nic do rzeczy, a sam nie jestem fanem ani tych filmów, ani fenomenu grafiki 3D. Po prostu chcę żebyś wiedział jak takie wypowiedzi mogą być odbierane.

» RAFi

2006.01.21 - 23:48

Nie działam na polu 3D.

Przestań bawić się we wróżbitę oraz wyrocznię odbioru przekazu moich wypowiedzi. A teraz zabieraj zabawki.

» "wyrocznia

2006.01.21 - 23:56

Prawdę mówiąc niczego innego się nie spodziewałem – ale mimo wszystko liczę na to, że zrozumiałeś iż czasem należy pomyśleć nim się kogoś w taki pobłażliwy i cyniczny sposób skrytykuje.

“Wyrocznia odbioru przekazu wypowiedzi” – piękne. Sądząc po tym “zabieraj zabawki” już nie opublikujesz tej ostatniej odpowiedzi z mojej strony. Na przyszłość jednak rada: więcej wyrozumiałości dla innych, a poprzeczkę podnoś samemu sobie. Wszyscy skorzystają.

» RAFi

2006.01.22 - 14:22

Można by się zastanawiać, cóż to za prowokator siedzi tchórzliwie w krzakach schowany i krzyczy: “a Ty be jesteś”, “bo ja Ciebie nie lubię”, “jesteś lepszy ode mnie”? Można również zadać sobie pytanie, czym ów trollowi się naraziłem, że tak bardzo mnie nie lubi/zazdrości oczekując we wspomnianych wcześniej krzakach na to, by spróbować czymś mnie zaskoczyć anonimowymi wpisami? Na szczęście nie widzę takiej potrzeby, a jego niska samoocena i worek kompleksów przemówił za niego samego w postaci personalnych wycieczek w kilku wpisach przy zachowaniu strickte tchórzliwym. Tak, więc chłopczyku lecz swoje kompleksy i lęki gdzie indziej, Twoim psychoanalitikiem z pewnością nie będę. Cheers. :)

» Mikołaj

2006.01.24 - 00:30

RAFi, ja tak z innej beczki. Nie stosujesz żadnych pluginów, które by anonimów czyściły?

» RAFi

2006.01.24 - 15:02

Właśnie, musiałbym z czegoś zacząć korzystać. Co polecasz?

» YaaL

2006.01.25 - 02:31

Zacznij od włączenia opcji “Autor komentarza musi posiadać co najmniej jeden zaakceptowany komentarz” <:

» RAFi

2006.01.25 - 03:23

Ta opcja jest aktywna, po prostu czasem jakiś TROL się przedrze, ukradkiem nadając z krzaków, tudzież innych chaszczy. ;)

Dodaj komentarz:

Zanim skomentujesz, zapoznaj się z regulaminem dodawania komentarzy.

Możesz skorzystać z następujących tagów XHTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong> .